Monday 27 March 2017

Pasang awning pasang tile

Dah lama saya dok bercadang nak pasang awning dan letak tile di kawasan tepi rumah ni. Rumah kami menghadap matahari naik. Suasana akan jadi sangat panas terutama di waktu tengahari. Kalau hujan lebat akan jadi lopak pulak sebab air hujan yang turun dengan deras dari atas bumbung.

Berangan dalam hujan.

Maka saya pun berkira-kira dengan bajet yang ada. Saya sediakan plan tapak serta ukuran dan spesifikasi bahan yang diperlukan. Panggil kontraktor untuk dapatkan sebutharga. Ada sorang yang saya puas hati dengan hasil kerjanya sebelum ini. Depa dah pasang tile kat bawah pokok mangga saya belakang rumah. Memula tengok quotation dia tu agak terperanjat jugak. Melampau benar. Kos simen dan konkrit RM2950 tambah kos upah pasang dan beli tiles RM 5350, jumlah semua RM8300.
Sebut harga 1: RM8300

Ada lagi sorang pernah repair salur air bilir air kami yang tersumbat. Tapi biasa lah depa ni boleh buat macam-macam kerja. Katanya pasang tile pun boleh. So saya panggil untuk second opinion. Depa bagi sebut harga lump sum RM4800 dan saya pun malas nak tahu apa perinciannya. Yang penting depa memenuhi semua spesifikasi saya.
Sebut harga 2: RM4800

Setelah berbincang ngan hubby, sudah semestinya kami pilih yang lebih murah. Nampak beza RM3500 daripada kedua-dua sebut harga itu. Barang-barang yang akan digunakan pun tentulah sama je. Jadi kenapa perlu bayar lebih. Maka setelah bersetuju dengan harga dan tarikh mula kerja depa minta RM1500 untuk beli barang-barang. Tapi masa tu saya cuma ada RM800. Alhamdulillah depa senang hati je terima deposit apa yang ada. Sehari kemudian saya tambah lagi RM1000.
Depa pasang konkrit dulu.
Tunggu foundation simen kering.
Pasang tile siap dalam masa 3 hari.

Kerja-kerja depa nampak kemas dan mengikut spesifikasi. Depa siapkan kerja dalam masa 5 hari. Selama itu depa tak minta apa-apa bayaran tambahan. Lepas dah siap semua baru saya langsaikan bayaran penuh berbaki RM3000 tunai. Saya suruh depa kira semula.

"Takpe lah kak. Kami percaya kat akak"

Alhamdulillah, berkat kesabaran selama ini Allah mudahkan urusan saya. Seperti biasa pantang nampak kawasan kosong mesti ada nak letak pokok-pokok berpasu. So, semasa suasana teduh pada pagi dan petang hari pasu-pasu yang ada akan digerakkan ke sana ke sini mengikut kesesuaian tempat. Konon sebagai senaman, sampai naik lenguh pinggang angkat pasu sorang-sorang. Setakat ni belum puas hati lagi nak letak tang mana tah pasu-pasu tu. Biarlah dulu, nanti ada kelapangan pasu-pasu itu akan berubah tempat lagi.

Sebelum tu saya pasang tile bawah pokok mangga belakang rumah tu. Kawasan bawah pokok tu dah jadi gondol dek kerana rimbunnya dedaun mangga itu menyebabkan rumput tak cukup cahaya untuk berfotosintisis. Makanya kawasan bawah pokok tu menjadi tersangat lecak apabila waktu hujan. Dan percikan air hujan besalut tanah pun mengotorkan lantai porch belakang dapur saya. Hubby asyik gelakkan saya sebab pasang tile kat situ. Katanya tak pernah ada orang pasang tile macam tu. Hmmm..... apa nak dikata, kalau itu boleh membahagiakan saya, mohon pasrah jelah ye..... :) Kos pemasangan tile kat sini RM3500.

Bakal port nak main dengan cucu nanti.....


PS: Things slowly filling my nest again.....


Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...